Nyhet

Nya regler för företagare 2019

Skrivet av Camilla McQuire den 18 december, 2018

Har du koll på de nya regler som gäller för dig som företagare från och med årsskiftet?

Från och med januari 2019 gäller nya regler för dig som ska lämna arbetsgivardeklaration. De nya reglerna innebär att du ska redovisa utbetalningar och skatteavdrag för varje betalningsmottagare varje månad. Första gången du ska redovisa på det nya sättet är i februari 2019, alltså när du redovisar ersättningar som du har betalat ut i januari.

Precis som i dag ska du lämna arbetsgivardeklaration varje månad. Redovisningsperioder och deklarationsdatum är samma som tidigare.

Redovisa varje betalningsmottagare varje månad

De nya reglerna innebär däremot en förändring av vad du ska redovisa i arbetsgivardeklarationen. Skillnaden är att du ska redovisa utbetalningar och skatteavdrag per betalningsmottagare varje månad. Det innebär att du inte ska lämna dessa uppgifter i den årliga kontrolluppgiften från och med inkomstår 2019.

Varje månad blir ett avslut i sig, och det blir därför ännu viktigare att varje redovisningsperiod är rätt från början.

Mer information hittar du på Skatteverkets webbsida.

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/nyttlamnaarbetsgivardeklarationpaindividniva.4.41f1c61d16193087d7fcaeb.html

 

Prenumerera

Prenumerera på vårat nyhetsbrev för senaste nyheter, evenemang och information från näringslivet.